CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Thursday 26 February 2009

KDUK: Day 4 part 2 Jejak di bumi Anbiya' 22 Jan 2009

Selesai solat kami keluar semula ke tempat menunggu taxi. jejak seterusnya ialah Asfour crystal di Mansuroh. Kami menaiki public transport yang dipanggil el-tramco, tapi kalau dengar orang di sana panggil cam trampo je.......ia merupakan van-van awam yang di gunakan untuk mencari sumber rezeki tuan empunya kenderaan. Bayaran tambang yang dikenakan jauh lebih murah berbanding taxi, semurah LE 0.50 ( dalam 2p kot kalau guna matawang UK nih) . Pun tak de peraturan menaikinya, aci muat jer.....tak boleh tutup pintu pun tak pe janji van boleh bergerak.

Asfour crystal terdiri dari banggunan 3 tingkat yang dipenuhi dengan pelbagai hiasan dari Crystal, daripada lampu hiasan rumah, barang perhiasan wanita dan lain-lain lagi. Sampai di situ kami pun pusing2 , jalan-jalan, tengok2 , pilih-pilih mana yang berkenan dan mana yang termampu di bawa pulang.

Dari Asfour nak ke stesen bas kami nak rasa naik satu lagi public transport yang dikenali dengan nama glamournya tut....tut...kami tahan tiga tut-tut yang kosong sekali gus. Tut-tut memang banyak di kawasan nih. Tut-tut ni nak kata motor bukan motor nak kata kereta pun bukan kereta. Haaa......ni dia rupenye....

Ni gambar tut-tut yang diambil masa baru sampai di Asfour. Masa tu siang lagi.....sempat gak snap gambar mama jual roti nih. Expert betul dia balancekan tempat letak roti tu. Bukan jalan laju je, tapi siap berlenggang lagi......Lepas bayar hasil tuaian di Asfour tup-tup bila keluar Asfour, hari dah gelap rupanya. Lamanya shopping!!!!!!.ye ke????

Kat stesen bas tu kami sempat lagi minum a'sir hilangkan dahaga. Tak jadi naik bas, tunggu tramco pun tak jadik gak akhirnya kami naik train ke Tahrir. Penat berjalan ke hulu ke hilir tunggu tu tak jadi naik tunggu ni tak jadi naik, Angah mengadu tak larat jalan sebab kaki dia terseliuh masa di Asfour, maka angah kena capuk belakang abah.....sian kat abah, bukannya ringan macam masa kecik2 dulu.

Laju gak train bawah tanahnya. Lebih kurang macam LRT kalau kat Malaysia. Sampai di Tahrir kami cari KFC untuk isi perut. Dah berhari-hari bebudak nih bersungut nak makan KFC lah, Mc Donald lah...Pizza Hut la.....Kalau di UK mintak-mintak pun memang tak dapat. Kalau takat fries tu....balik goreng di rumah jer....tapi kali ni mengalah la jugak....Sebenonye mak bapaknye pun teringin juge.Hik3....

Keluar dari KFC, kami bergambar di luar berlatar belakangkan bandar Tahrir di malam hari, nun di seberang jalan Sg. Nil menggamit-gamit minta dijenguk. Kami pun berjalan menghampiri tepian Sg Nil. Ada Singa batu di situ, malangnya cuaca yang berdebu menyebabkan kameraku yang tak secanggih mana tak dapat merakamkan pemandangan dengan jelas.

Dari tepian Sg. Nil tu kami pulang ke rumah, dah seharian menapak ke sana sini. Tapi sebelum sampai di rumah singgah dulu di perhentian wajib iatu gerai A'sir , teguk dulu segelas a'sir baru sah pulang ke rumah. Sebenarnya boleh di katakan setiap malam pulang dari berjalan-jalan , sebelum balik rumah kami minum dulu di gerai A'sir. A'sir ialah jus pelbagai jenis buah-buahan. Jus mangga, tembikai susu, delima, Strawbery dan sebagainya. Buah2 ni di blend tanpa air dan dicampurkan dengan susu bagi sesetengah buah. Hasilnya jus pekat yang memang sedap untuk dinikmati. Selain tu A'sob / air tebu juga terkenal di sana. Kalau di Malaysia tebunya di mesin berkali2 tapi di Mesir hanya sekali mesin je kemudian tebu tu dah dikira hampas. Juga tidak di campur air atau gula. Memang manis.........

Tuesday 24 February 2009

KDUK: Day 4 Part 1 Jejak di bumi Anbiya' 22 Jan2009

Hari ni jejak seterusnya ke Pasar Manhal di Haiyu Thamin. Untuk ke pasar tersebut kami melalui Suq Saiyarah ( pasar kereta) yang di buka pada setiap hari Jumaat. Terkejut aku melihat selautan manusia dan kereta-kereta yang nak diniagakan. Sejauh mana mata memandang sejauh itulah tempat tu dipenuhi oleh manusia dan kereta-keretanya. Padang tu memang jadi laluan kami sehari-hari cuma pada hari sebelumnya ianya lengang je, bila sampai kat situ hari jumaat tengok ada sebanyak2 manusia di situ. Tu yang aku macam heran. Lepas snap beberapa keping foto kami meneruskan perjalanan ke Pasar manhal.

Pasar basah ni menjual pelbagai jenis haiwan dari haiwan sungai, laut darat dan udara. Semua ada......(tapi haiwan yang boleh di makan le.....jgn tanya rimau ke singe ke....itu zooo namanye). Dari pelbagai jenis ikan, ( keli, talapia,senangin, sardin, bilis hidup, kembung) ke sotong, ketam dan udang pelbagai jenis dan saiz. Nak yang besar ada yang kecik pun ada.....siap ada satu kedai yang buat goreng celup tepung lagi. Pilih je nak sotong goreng ke, ikan goreng ke....dorang siang basuh dan gorengkan. Harganya tambah LE 5 ( tak sampai pun GBP 1) dari harga asalnya. Memang berbaloi.......

Tu baru cerita ikan, ketam, sotong dan udang. Selain dari tu ada ayam, itik, burung merpati, dan arnab yang bersedia menanti giliran menjadi korban hari tuh. Yang buat aku musykil ayam, itik dan burung2 merpati tu hanya diletakkan di atas bakul je tak pulak dia terbang atau lari.

gambar kat kambing ni......yang atas mata Along terpejam, ambik gambar seali lagi, mata angah pulak pejam....macam pakat je....

Di bahagian luar pasar basah tu pulak ada pasar kering yang menjual pelbagai jenis sayuran dan buah-buahan dengan harga yang sangat murah. Sayuran dan buahannya pulak fresh dan menyelerakan. Buah Strawbery dijual dengan harga LE 3.50 sekilogram dalam 50p je duit UK. Memang puas makan Strawberry sepanjang dok di sana.

Bercerita pulak tentang gelagat dan ragam orang di situ memang melucukan. Masuk je ke kawasan pasar kering tu mengingatkan aku pada orang2 Asli di Cameron Highland. Orang2 Arab di kawasan tu adalah orang2 kampung yang dikenali sebagai Baladi. Mereka jarang jumpa orang luar. Ye lah mana ada tourist lain yang melawat Egypt nak menyinsing kain dan seluar masuk ke pasar yang hanyir dengan bau ikan dan sebagainya. Biasanya mereka hanya pergi ke Pyramid Giza, Hussin dan tempat2 yang memang tempat yang patut di lawati. Orang-orang Baladi ni memang kemaruk nak bergambar. Semua memanggil-manggil kami minta diambilkan gambar mereka, especially budak berbaju merah kat atas ni. Kali pertama aku lalu di depan gerai jualannya dia mintak untuk bergambar tapi daddynya kata "haraam.....haraammmm" aku pun tak beranila........Bila aku lalu kali kedua masa ayahnya tak de kat situ lagi sekali dia merayu-merayu. Aku pun ambikkan la gambar dia. Lepas tu baru dia senyummm puas hati. Sementara menunggu abang, ust. mizi dan Yasir solat Jumaat di masjid berhampiran Pasar tu kami duduk di kaki lima pasar tu. Bila dorang balik solat siap pikul 2 batang tebu. Budak bersorak suka...maklum la dah 2 tahun tak ragut tebu.....(teringat nenek gombak, bila cucu berkumpul selalu gak nenek ambik tebu jamu cucunya).

Selesai makan tebu kami pulang ke rumah sekejap je untuk simpan barang basah yang dibeli di pasar dan solat ( perempuan) sebelum keluar semula ke destinasi seterusnya - Asfour Kristal di Mansuroh.

Monday 23 February 2009

KDUK: Day 3 part 2 Jejak di bumi Anbiya' 21 Jan 2009

Sampai je Di masjid Azhar terus parking di kaki lima masjid bahagian dalam. Bukan anak2 je yang kepenatan, mak bapaknya pun penat juge. Tapi penat tu tiba-tiba hilang bila tengok keindahan ukiran2 di sekeliling bangunan masjid. Memang cantik. Kami berhenti untuk solat Zuhur dan Asar seketika. Kemudian sambung semula bergambar

Masa ni angah along ambik Zalifah untuk bertatih di kawasan lapang tengah2 masjid di bahagian luar ni. Tu la aku boleh posing sakan dengan abang. Lepas tu tiba tiba ada pak Arab datang menyapa Zalifah yang tengah leka main dengan kakak kembarnya. Siap ambik gambar Zalifah 5,6 keping, kemudian dokong dan cium Zalifah berkali-kali. Masa tu berdebar gak aku, takut dia bawak lari. Tapi lepas tu Yasir kata dia salah seorang Ustaz yang ngajar di situ. Patut aku tengok muka dia muka orang baik ,tenang dan ada tanda di dahinya. Siap bawak kitab lagi. Pelbagai tafsiran bermain di minda dengan perlakuan Ustaz tu. Dia berjauhan dengan anaknya kot atau dia memang sukakan baby......itu fikirku.

Dari masjid Azhar sekali lagi kami berasak-asak satu taxi ke Malaysia Hall di Abbasiah. Hajatnya untuk makan malam di sana. Banggunannya memang cantik sesedap makanan yang kami order. Cukup puas hati........

Selesai makan kami pun pulang ke rumah. Pada malam tu atas permintaan kami untuk mengenali adik2 akhawat yang belajar di universiti Azhar Mesir, Yasir perkenalkan kami Ummu Syabinar ( sepupu Yasir ), Ummu Hani dan Hawa. Berta'aruf dengan mereka ternyata adik2 ni memang baik dan ramah2 belaka. Masa tu mereka sedang berperang dengan Imtihan (peperiksaan). Masih ada satu dua paper yang menanti.

Selain Yasir mereka banyak menghulurkan bantuan sepanjang percutian kami di sana. Anak-anak cepat mesra dengan mereka. Tambahan bila semuanya dah habis exam dan punya banyak masa melayan kerenah budak2 ni. Terima kasih atas segala bantuan, hanya Allah yang mampu membalasnya.